Aan wie denk jij als het gaat over diversiteit op jouw school? Zie je spontaan leerlingen met een hoofddoek of leerlingen met een migratieachtergrond? En aan wie denken de leerlingen uit jouw klas als het gaat over diversiteit? Vaak wordt er bij ‘diversiteit’ onbedoeld nadruk gelegd op het ‘anders zijn’ en dat is niet de juiste benadering. Het is juist van belang om diversiteit te bekijken vanuit thema’s waarin mensen kunnen verschillen en niet als dat wat voor jou ‘anders’ is. Aandacht voor diversiteit en burgerschap mag niet ontbreken in het onderwijs. Als docent wil je kunnen inspelen op de uitdagingen die diversiteit biedt. Een succesvolle aanpak daarbij is om lessen te geven waarin onderwerpen aan bod komen die bepaalde vooroordelen aan het licht brengen. Daarmee worden leerlingen bewuster van hun aannames die ongelijkwaardigheid en discriminatie in de hand werken.
Bekijk diversiteit vanuit thema’s
Via burgerschapsonderwijs vorm je leerlingen tot verantwoordelijke en kritische burgers. Daarin mag diversiteit niet ontbreken, want de wereld is geen ver-van-mijn-bed-show voor jongeren. Iedereen kijkt naar de wereld door een eigen ‘bril’ en vanuit zijn of haar eigen referentiekader. Je verschilt op bepaalde vlakken van elkaar, maar je lijkt ook op bepaalde vlakken op elkaar. Het is belangrijk om op school diversiteit te benaderen vanuit thema’s, zoals armoede, burgerschap, discriminatie, vooroordelen, stereotypen, enzovoorts. Gesprekken over diversiteit zijn nodig om ongelijkwaardigheid en discriminatie actief te bestrijden. Docenten in scholen met grote diversiteit zullen moet blijven werken aan de ontwikkeling van een brede kennis over diversiteit en burgerschap.
Slim Studeren VO voor meer aandacht voor diversiteit en burgerschap
Een succesvolle aanpak is om lessen te geven waarin onderwerpen aan bod komen die bepaalde vooroordelen aan het licht brengen. De module ‘Burgerschap’ bestaat uit verschillende thema’s waarmee je als docent aan de slag kan met diversiteit en burgerschap. De module is interactief en bestaat uit theorie, meerkeuzevragen, open opgaves, quizjes en tips. Deze module geeft docenten de gelegenheid om gevoelige kwesties rond stereotypen, vooroordelen, discriminatie, racisme en armoede bespreekbaar te maken in een voor iedereen veilige sfeer.
Heb je interesse, neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een demo.